Costa Rica - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Robin en jadranka - WaarBenJij.nu Costa Rica - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Robin en jadranka - WaarBenJij.nu

Costa Rica

Door: Robin en Jadranka

Blijf op de hoogte en volg Robin en jadranka

11 Augustus 2014 | Costa Rica, Liberia

Inmiddels zijn we al enkele dagen in Nicaragua en ik moet zeggen dat voelt al gelijk erg goed. Soms gaat alles er behoorlijk hectisch aan toe maar alles toch wel onder een erg gemoedelijke sfeer. Wat een geweldig land! maar daarover later....

Afgelopen weken hebben we ook heerlijk vertoeft in Costa Rica. Via het Caribische relaxte plaatsje Puerto Viejo de Talamanca zijn we via San Jose voor een paar dagen in de wildernis van het schiereiland OSA verbleven. Puur natuur!
Via diverse tussenstops onderweg vervolgens van monteverde naar de stranden van Tambor en Montezuma om vervolgens na zo'n 3 weken in Nicaragua terecht te komen. Halverwege Costa Rica heeft onze vriend Sicco zich voor 2 weken bij ons aangesloten om mee te reizen. Erg gezellig!!! We hebben onvergetelijke momenten meegemaakt waaronder ook: raften op 1 van de 5 mooiste rivieren van de wereld. Super!

Verder genieten we volop!!! Niks te klagen, dus dat doen we dan ook niet...

Groetjes aan iedereen,
Robin

Voor een wat uitgebreider verslag van onze afgelopen weken van Jadranka, zie onderstaand:

In het noordwestelijke punt van Panama de grens over gegaan naar Costa Rica, met watertaxi en busje. Zelf de grens over gelopen, dit was een ervaring. Het was een oude brug alles behalve gelijk/veilig. Eenmaal de grens over moet je wel de leurende taxichauffeurs en chauffeurs van private buses negeren om vervolgens wat verderop gewoon de goedkope public bus te nemen.

Aangekomen in Puerto Viejo een klein gezellig kustplaatsje. Daar Nederland - Brazilie gekeken voor de 3e plaats van het wk voetbal. Yes.. Nederland gewonnen.... Vervolgens op zoek naar accommodatie. Het werd met wat tegenzin van Robin een hostel met een Duitse eigenaar, ja duits... Met de finale dld-arg in het vooruitzicht. Daar toch zo' n vier nachten verbleven, ondanks herhaaldelijk de schreeuwende woorden "Deutschland Weltmeister" te moeten aanhoren. Grrr.. Een dag een fiets gehuurd en naar volgende dorpje gereden. Daar de finale wedstrijd gekeken...

Vanuit Puerto Viejo ook nog naar Nationaal Park gegaan, waar geen gids nodig is. De eerste paar honderd meters waren er wilde dieren in overvloed, zoals Howler monkeys, hagedissen, gele giftige slangen, luiaards ed.. Daarna moesten we door diep water lopen. Ik heb net mijn korte broek droog weten te houden, en natuurlijk onze tassen ed... Het was een heel mooi park. We hadden mooi weer en hebben ongelofelijk lang gedaan over de bijna 10 km, ruim 4 uur! Het was een leuke tocht met nog meer wateroversteken. Bij een riviertje moest je om droog te blijven zo'n 8 meter over een smalle boomstam balanceren. Ik was zo snel (om me maar niet te bedenken dat ik zou vallen) en bij een volgende oversteek was Robin al lang en breed droog over en toen ik over het water probeerde te komen, weer balancerend op een tak en robin afwachtte tot ik ook aan de overkant was, Robin uiteindelijk toch nog nat werd doordat van een andere kant een grote golf uit de zee opdoemde. En ik was toch droog over...haha......

Van daaruit zijn we in 2 dagen met de bus via San José (flink omrijden, maar was niet anders mogelijk) naar het zuidoostelijke punt van Costa Rica gereisd. Om 11 uur 's ochtends ging een bootje naar een punt op het schiereiland, dat over land moeilijk te bereiken is. Deze boottocht was al prachtig, door een rivier met mangroves om vervolgens open zee te bereiken. Manoeuvrerend tussen de omslaande grote golven. Exciting.. Na een ritje van zo'n 1,5 uur met de boot aangekomen op een paradijs op aarde. Hier hadden we via internet al accommodatie geboekt door te bieden(!) op een kamer $40 ipv $55. De locatie was top. De gastheer sprak Engels en bij navraag adviseerde hij ons ook nog een extra overnachting midden in de jungle. Dit hebben wij gelijk de volgende dag gedaan, met 4*4 taxi naar rangerstation en vandaar uit 2 uur lopen door de jungle. Na klein uurtje kwam Alfredo, de eigenaar van de junglehut ons tegemoet lopen en ging hij ons voor. Toen heeft hij nog e.e.a.laten zien wat hij allemaal geplant had aan fruit en groente ed om zelf te kunnen voorzien in levensonderhoud. De meest vreemde vruchten gegeten en zelf geperste citroensap gedronken. Robin heeft nog gedoken en gezwommen bij een waterval. 's Avonds spaghetti gemaakt met de spullen die wij meegenomen hadden. Goed geslapen in de tent op de open zolder van het huis van Alfredo. De volgende dag vroeg wakker, relaxt ontbeten. Het begon ontzettend te regenen. Toen het stopte kwamen aapjes voorbij. Uiteindelijk zijn we er ook nog achteraan gegaan, waar we bijna 2 uur hebben staan kijken en foto's maken. Op de terugweg regende het weer en hebben we een nat pak gehaald. Hoort er allemaal bij...

Op een van de volgende dagen, een dagtrip gemaakt waarbij we met een bootje verder het schiereiland op gingen. Super trip, mooie tocht over het water en Tapir zien slapen, papegaaien, Maroons, krokodillen en drie apensoorten gezien. De maroon was Robin's favoriet en wou er graag eentje mee naar huis nemen.

Terug naar San Jose. Daar waar Sicco naar toe zou vliegen. Maar eerst nog een nachtje in een hostel relaxed bij een waterval. Daar hebben we beiden gezwommen. Met heel veel moeite toch een bus richting San Jose weten te regelen. Eerste uur moesten we op de vloer zitten, maar ging allemaal goed. Eenmaal aangekomen in San José sicco opgepikt en lekker uit gegeten bij een Argentijn met mixed grill, waar allemaal orgaan vlees bij zat. Dat was niet allemaal even lekker. Niertjes bah..

Volgende dag vertrokken naar een plaatsje in het noorden waar we een Canapytour hebben gedaan (met een kabelbaan door de jungle slingeren) en de volgende dag zijn we wezen raften. Het raften was echt gaaf zo'n 4uur op het water geweest.

Vandaar uit richting het midden waar we met de boot naar toe moesten. Het bleek een wat ander klimaat. Ik wilde een jas aan die ik al zo'n 6 weken diep onderin mijn tas had zitten. In de regen een wandeling gemaakt door het nevelwoud van Monteverde. Het is dan dus net een regenwoud.

Na twee nachten zuidelijk door gereisd naar het aan de kust gelegen Montesuma, relax plaatsje aan het strand. Vervolgens een dagje in het plaatsje Tambor, waar we nog een wandeling door een privé reservaat hebben gemaakt. Weer heel veel dieren gezien, zoals herten, armadillio, white faced monkeys, agouti, leguaan, krabben en een boa-constrictor.

Dat was een goeie afsluiter van Costa Rica om vervolgens in Nicaragua te komen.

Tot over een paar weken,