Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Robin en jadranka - WaarBenJij.nu Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Robin en jadranka - WaarBenJij.nu

Panama

Door: Jadranka

Blijf op de hoogte en volg Robin en jadranka

08 Juli 2014 | Panama, Bocas del Toro

We zijn na een trip via Londen en Miami uiteindelijk na 24 uur in Panama City aangekomen. Gelukkig hadden we al een hotel geboekt en hebben we taxi geregeld naar het hotel. De eerste dag lekker Panama city verkent, lekker relax. Vanuit Panama city naar noord oosten, Portobelo vertrokken. Daar hebben we direct een "verkennings"tocht door de regenwouden gemaakt, een superervaring! Dit alles met van origine Amerikaanse gids die zich al een paar jaar in Panama heeft gevestigd. Ja, naast onder andere toekans en grote giftige spinnen ook zelfs luiaards gezien, echt super tof.

Vandaar met de bus naar het uiterste noordelijke punt om naar de indianen eilanden San Blas te gaan. Ondanks toezegging dat er de volgende dag een boot zou gaan, bleek dit niet het geval te zijn, dus zijn we maar terug gegaan naar Portobelo. Daar hebben we Ned-Chili gekeken tot de 70ste minuut. Het ging zo erg stormen dat de stroom uit viel, waardoor we de 2 doelpunten van nederland niet gezien hadden. Daarna bij Jason de Amerikaan verbleven en met hem nog een stuk door de bush gelopen. Weer echt super.

De volgende dag met de bus via Panama City naar Valle de Anton, een leuk berg plaatsje waar het rustig en koeler is. Daar hebben we een trail gelopen waar we bijna de weg kwijt waren, door 1x niet links aan te houden. Deze links hadden wij echt niet gezien, gelukkig kwamen we locals tegen die ons de goede kant op wezen. Een stuk verderop vroegen ons weer af of dit wel goed ging: erg steil en vanwege regen en onweer erg gevaarlijk aan het worden. Voorzichtigheid voor alles: terugkeren !

We hebben onze reis verder naar het zuiden voortgezet. LasTablas daar hebben we een nacht geslapen en daar ook Ned-Mexico gekeken samen met 2 Panamese kroegtijgers. Robin werd gelijk getrakteerd op bier (en dat bleek zo vaker te gebeuren in barretjes waar we als toerist voetbal komen kijken).

Daarna zijn we naar Pedasi vertrokken, waar we een trip met de boot naar Isla Iguana hebben gemaakt. Lekker rond gelopen en gesnorkeld op het eiland. Veel krabben, vissen en een leguaan gezien. 's Avonds trip gemaakt om zeeschildpadden eieren te zien leggen. Mooie trip, met boot langs mangrove, met paard en wagen over het strand opzoek naar de schildpadden. En ja hoor daar lag een schildpad eieren te bedekken in het zand. Vervolgens kregen wij van de gids op zijn land kokosmelk vers uit de noot. Was echt bijzondere ervaring.

De volgende dag vertrokken naar plaatsje David, dit werd een nog langere reis dan het al was.. Er was namelijk een ongeluk gebeurt tussen een taxi en vrachtwagen onderweg waardoor wij pas om 22.00uur aankwamen in het slechtste hotel tot nu toe. Vandaar 's ochtends door gereisd naar Boquete, daar waar de 2 Nederlandse meiden zijn omgekomen. Hier 3 nachten gebleven en besloten niet de trail van die meiden te gaan lopen. Maar eentje makkelijke en beter aangegeven, daar hebben we een Quetzal gezien, een bijzondere mooie grote vogel die alleen hier voorkomt. De volgende dag hebben we de 1ste kwartfinales gezien in Boquete.

De dag daarop vroeg vertrokken naar Puerto Armailles in een Pension ingechecked voor $16,50 per nacht, niet echt veel soeps, maar we konden slapen. En in een bar Ned-CostaRica gekeken met de localen, die bijna allemaal voor Costa Rica waren. Na afloop werden we wel sportief gefeliciteerd. Vanuit dat punt in 2 dagen naar De eilandengroep bocas del toro gereisd. Daar blijven we voor een klein weekje om vervolgens de grens over te gaan naar costa rica.

Groetjes van ons!!

• 08 Juli 2014 - 16:37

Wim En Lida:

Geweldig kids ga zo door dan maak ik er een boek van dan worden wij rijk mabe love and kisses from Pa en Ma XXX

• 08 Juli 2014 - 16:42

Robin En Jadranka :

Goed idee! Maar rijk zullen we er niet van worden;-)